R4WR-in-Oezbekistan.reismee.nl

Khiva-Tashkent 7 en 8 mei 2015

07-05-2015

Vandaag vroeg op: om half 8 worden we opgehaald voor onze terugvlucht van Khiva naar Tashkent. Het einde van onze rondreis door prachtig Oezbekistan.

De incheck gaat vlot, we maken een tussenstop in Bukhara en vervolgens door naarhet (3e) vliegveld van Tashkent. Omdat dit een binnenlandse vlucht is, is er geen uitgebreide douane controle. Buiten staat Hammit de chauffeur ons al op te wachten en brengt ons naar het hotel.

Wat luchtigere kleding aan, het is benauwd warm buiten. Lunchen en wat door de stad gewandeld.

De fietsdames zijn gisteren weer in Tashkent aangekomen. Zij moesten voor hun Turkmeense visa terugkomen, daarmee combineren we onze laatste reisdag in Oezbekistan. Ze hadden een "taxi" geregeld vanuit Bukhara, een rit van zo'n 600 km, ongeveer 7 tot 8 uur rijden en verblijven nuin hetzelfde hostel als in het begin van deze weken.

Vanavondtreffen we demeidenen hebben we een "afscheidsmaal" in het Koreaanse restaurant bij het hotel.De communicatie met de bediening loopt niet altijd even vlot, maar we krijgen wat we bestellen, al is de volgorde wel anders dan bedoeld. Het eten is heerlijk, de ambiance top en gezellig!!

Na afloop gaan we met zijn allen naar ons hotel om bagage uit te wisselen (vooral de toiletartikelen zijn bij de dames in trek) Er wordt op de iPad nog een boodschap ingesproken voor het thuisfront. De meiden gaan vanavondstappen met een journalist, waarmee ze afgelopen middag nog een interview hebben gehad. Het afscheid is nu moeilijker dan afgelopen september op Schiphol, toen de hele kermis eromheen de sfeer meer droeg.Vele kussen en omhelzingen, zwaaien tot ze uit het zicht verdwenen zijn. Weer loslaten, dat blijft toch moeilijk.

Goede reis meiden!!

08-05-2015

Om half 2 in de ochtend worden we opgehaaldvoor onze thuisreis Tashkent-Moskou-Amsterdam. De bagage checkin op het vliegveld gaat vlot, nu de douane door: weer in de hectiekeen douaneformulier invullen, dan wachten, wachten, wachten.....We kruipen mee vooruit in de VIP-rij,het wordtwel door de douanier opgemerkt: wij zijn geen VIPPERS, maar we kunnen door. Dat viel mee.

De vluchten gaan vlot, om kwart over 12 's middags staan we op Schiphol. Snel een broodje met Hollandse koffie, danmet de trein terug naar Roosendaal, waar oma Rietje ons al staat op te wachten.

De fietsdames nemen vanavond vanuit Tashkent de nachttrein terug naar Bukhara. Op 10 mei a.s. worden ze bij de grens van Turkmenistan verwacht. Spannend!!

Hiltje Visser

Hallo Marius & Anne-Mieke,

Fijn dat jullie weer heelhuids teruggekomen zijn en zo genoten hebben van jullie reis in Oezbekistan en het weerzien met jullie dochter + vriendinnen. En ja, dan weer het afscheid: dat blijft altijd moeilijk,hè?

Ik heb genoten van jullie uitgebreide mooie reisverslagen en hoop in de toekomst weer van jllie te horen.

Lieve groet,

Hiltje

Lieke Schouten

Fijn dat jullie weer heel huids thuis zijn. Dank jullie wel dat jullie je vakantie met me hebben willen delen, heb ervan genoten. Zijn de meiden/ dames Turkmenistan goed ingekomen? Groetjes aan iedereen daar en hopelijk tot ziens binnenkort. Lieke, Chambre d'hotes Domaine les Escargots