R4WR-in-Oezbekistan.reismee.nl

Bukhara-Khiva

Oezbekistan 04-05-2015

Vandaag een hele dag vrij! We hebben met de dames afgesproken een rondje stad te doen, wat wij de afgelopen dagen hebben bezichtigd, doen we met de hele groep nog eens dunnetjes over. Met onze "kennis" ( als we goed hebben opgelet bij de guided tour) lopen we het rondje centrum weer. Alleen hoeven we nu niet overal naar binnen
(behalve bij de souvenirwinkeltjes). We drinken Italiaanse koffie bij Gretchen, een Duitse dame die hier in de zomermaanden een koffiebar exploiteert. Lunchen weer in het park bij de grote vijver (nu geen rituele slachting!), bezoeken Ark Fortress, slenteren zo weer terug richting centrum. Er worden souvenirs gekocht. Op de hoek van de straat wordt onderhandeld over de geldwisselkoers. De beste man wordt "belaagd" door 6 dames, ja......dan geef je wel toe. Het is soms hilarisch: om een "paar" honderd dollars/ euri te wisselen, kom je even later met een boodschappentas vol soum weer buiten. Krijg je pakketten van 1000-biljetten mee (1000 soum is 25 cent). Je hebt hier officieel en officieus. Van dat laatste wordt veelvuldig wederzijds gebruik gemaakt. Nog een drankje op het terras, dan gaan we terug naar ons hotel, opfrissen, de PR bijwerken en opmaken voor een gezamenlijk Italiaans diner vanavond.
05-05-2015
Vandaag hebben we een reisdag. We verlaten Bukhara om naar Khiva ( in noordwestelijke richting) te gaan, door de Kyzylkum woestijn, zo'n 7 uur rijden. De route is dezelfde als de Zijderoute lang geleden. Er is intussen wel een asfaltweg, maar veel asfalt is weg. Er wordt aan een nieuwe "snel"weg gewerkt, maar onze indruk is dat het niet snel gaat. Na 3 uur hotsenklotsen komen we bij een stuk snelweg die klaar is.
4-Baans glad asfalt, wauw! Begint de auto te sputteren! #!*?!!###. Kunnen we eindelijk gas geven, gaat de auto niet harder dan 80 km. Toch geen autopech in de woestijn hè! Een collega-chauffeur blijft bij ons in de buurt, voor het geval we stilvallen. Na een half uur aan de kant. Opnieuw starten, veel blauwe rook uit de knalpijp. Vermoedelijk vuile brandstof, even doorblazen die zooi. Dan gaat het gelukkig weer goed en kunnen we doorrijden (140 km). Een uurtje later wordt er bij een "weg"-restaurant gestopt. De plee is een put met planken erover, achterin de wei. Er wordt met gebaren gecommuniceerd, we kunnen er allemaal wel om lachen. We krijgen rundsoep, salade, brood en groene thee. De chauffeur doet intussen een hazenslaapje onder de boom. Na 3 kwartier pauze voortzetting van de reis. Het laatste stuk is de weg weer slecht, rond 4 uur komen we bij ons hotel Malika in Khiva aan.
Khiva (Ichan-Kala Fortress) is een stad, met een hoge vestigingsmuur eromheen. Ons hotel lig op 150 meter buiten deze stadswal. Na ons een beetje opgefrist te hebben doen we alvast een rondje door de binnenstad, die op zich niet zo groot is. Daarna douchen en begin van de avond in de stad eten. Khiva by night.
We krijgen bericht van de dames, dat ze vandaag Bukhara by bike hebben gedaan. Morgenochtend vertrekken Roos en Tessa weer naar Nederland.
06-05-2015
Om 9 uur staat onze gids alweer klaar voor de guided tour in Khiva. Ze begrijpt dat we al heel veel moskeeën, madrasahs en minaretten hebben bezocht. Ze vertelt over de historie van Khiva. De stad is 2500 jaar oud, maar steeds veroverd en verwoest door allerlei heerschappen. Ooit hoofdstad van de rijke staat Chorasan/Khorasan, maar deze staat is op een gegeven moment opgedeeld , waarbij de rijke gronden aan Turkmenistan zijn gegeven. We bezoeken de 2 paleizen van de Kahns. Er zijn hier ontzettend veel moskeeën en madrasahs: grondeigenaren bouwden dergelijke voor publiek nuttige gebouwen, zodat ze dan geen belasting hoefden te betalen! Ze wijst ons de goede restaurantjes. De staat Khorasan was nooit zo actief islamitisch, men werd islamitisch om geen belasting te hoeven betalen, maar heeft wel wijsgeleerden voortgebracht ( onder andere Al -Chwarizmi = algoritme geleerde/wiskundige). We stoppen op tijd, bezoeken zelf nog wat bezienswaardigheden.
De 4 meiden berichten dat ze onderweg zijn naar Tashkent, om daar morgen hun Turkmeense visa op te halen. Wij vertrekken morgenochtend per vliegtuig vanuit Urgench naar Tashkent. We hebben in Tashkent nog een etentje met ze gepland.

Hiltje Visser

Prachtig verhaal!Komt me ook weer bekend voor!
In Hotel Malika in Khiva hebben wij ook overnacht!
Fijn dat jullie de meiden zo vaak zien en gezamenlijk optrekken.
Lieve groet,
Hiltje(vandaag mijn 65(!)-jarig bestaan gevierd!