R4WR-in-Oezbekistan.reismee.nl

Verblijf in Tashkent 21 tm 24-04-2015

Oezbekistan

21-04-2015
Aankomst in Tashkent. De hele massa moet via 4 loketten op paspoort gecontroleerd worden. De Foreigners hebben hun eigen loket, ondanks de 1,5 uur wachttijd gaat het voor ons wel vlot om door de controle te komen. In alle hectiek onze bagage gevonden en nu de administratie: we moeten per persoon een income formulier invullen met onze persoonlijke gegevens en waardevolle spullen, zoals computer, camera, valuta etc. Eindelijk klaar wordt onze bagage gescand, formulier gestempeld en zijn we "binnen"!
Buiten worden we gelijk aangeklampt door een taxi-chauffeur, maar onze Tiara-chauffeur Ali springt ertussen. Hebben we zelf ook een gestempeld income formulier? Nee, dan terug, want dit formulier moeten we bij uitgaand kunnen overleggen. We worden teruggestuurd, de douaniers zijn al aan het opruimen. Gelukkig kunnen we duidelijk maken wat we nodig hebben, we moeten de formulieren wel weer opnieuw en. Nu in 2-voud invullen. Eindelijk is alles compleet en brengt de behulpzame Ali ons naar het hotel. Ali zal de komende dagen onze chauffeur zijn. Incheck in het hotel gaat vlot, eindelijk op onze kamer, douchen en slapen. Het is intussen 5 uur in de ochtend.
Na het ontbijt zien we eindelijk na 7 maanden onze Monique weer. Samen met Carlijn is ze naar ons hotel gekomen. Ze zijn drummer het regelen van visa voor Turkmenistan en Iran. Monique blijft bij ons, Carlijn moet eerst bankzaken gaan regelen om vanmiddag samen de visaprocedures weer te kunnen afwerken.
Bankzaken gaan hier anders dan bij ons: alles gaat nog contant in soum. De waarde is €1/$1 ongeveer 2700 tot 4000 soum. Geloof maar dat er hier veel miljonairs zijn. Ze lopen met pakken geld te zwaaien, want de biljetten zijn 200/1000 of 5000 soum.
In de middag gaan we met zijn 2-en de stad in. De flatgebouwen herinneren nog aan de Sovjettijd, kantoren en hotels worden in moderne stijl opgetrokken. We bezoeken een bazaar, eten er in een bistro. Einde middag een dutje om de korte nacht in te halen.
Om half 8 hebben we met de Kern-dames en Roos en Tessa in restaurant Manas afgesproken, waar we een typisch Oezbeekse maaltijd krijgen. Gezellig weer bij elkaar, de Kern blij met de kleine Hollandse kadootjes, zoals Zwitsal crème, stroopwafels, samples van toiletartikelen.
Roos en Tessa zijn medestudenten uit Nederland, die in Oezbekistan zullen meefietsen.
22-04-2015
Vandaag op tijd gereed voor de stadstoer. Ali haalt ons op, samen met de gids Ismail. We rijden rond door de stad, de gids vertelt ons over de geschiedenis van Oezbekistan. Ze zijn in de geschiedenis vaak overheerst door andere volken. In de 14 e eeuw hadden ze hun held Tamir Emur, die wordt nog steeds geeerd als standbeeld, straatnaam, metrostation etc. We bezoeken een herdenkingsmonument voor de gesneuvelden van Oezbekistan, met uitzicht op de besneeuwde toppen van de bergen buiten de stad. Het mausoleum van de heilige Abu Bakr Kaffal Shashi. Een koranmuseum, met natuurlijk de oudste Koran ter wereld, Museum of Art met allerlei handcraft materialen, zoals zijde, karpetten, keramiek, houtsnijwerk. Pas rond half 3 zijn we terug bij het hotel, samen met Monique geluncht. Om half 6 rijden we met zijn 3-en naar het hostel waar de dames logeren. Een gezellig hostel, met eigen binnenplaats. Heerlijk geborreld en gegeten. Alcohol wordt niet in het openbaar geschonken, maar in het hostel is dat geen probleem. Rond 9 uur gaan we weer terug naar het hotel.
De dames vertrekken morgen weer op tijd per fiets richting Samarkand, zo'n 300 km in 5 dagen, dus op tijd naar bed!
Wijzelf gaan morgen een 2-daagde tracking maken in Bostanlik, een bergachtig gebied zo'n 1,5 uur buiten de stad. Logeertasjes voor 1 nacht klaarmaken, rest van de bagage inpakken om de kamer morgen weer vrij te maken. De rest van de bagage blijft in het hotel.
23-04-2015
Vandaag weer op tijd op pad, Ali haalt ons op. Onderweg pikken we onze gids Slava op. Na een rit van 1,5 uur worden we in de buurt van een vakantiekamp gedropt. Een tracking van zo'n 4 uur. We moeten al gelijk de berg op, na 500 meter staan we al te puffen, het is ook behoorlijk warm. De gids houdt van opschieten, we lopen langs geitenpaadjes met grint, langs en over beken. Na 1,5 uur is Anne-Mieke behoorlijk vermoeid en besluiten we een lunchstop te doen. Daarna nog even een korte klim en zijn we over de bergkam heen. De gids besluit via een boerenpad terug te lopen, nu niet meer door de wildernis heen. Met onze tong op ons vestje komen eindelijk weer bij Ali de chauffeur aan. De geplande tracking voor morgen zal door de gids worden bijgesteld, het was toch wel zwaar voor Anne-Mieke. We worden naar ons hotel in Chimgan gebracht. We hebben het gevoel de enige gasten in dit immense wintersporthotel te zijn. We bestellen alvast ons diner voor de avond. Ali en Slava halen ons morgen om 10 uur hier weer op. Met grote flessen cola en water gaan we naar onze kamer (ja, bier of alcohol wordt hier niet geschonken). Een warme douche, prachtig uitzicht en een dutje voor het diner maakt weer veel goed.
Er zijn nog wel enkele gasten in het hotel, verder is het er erg rustig. Om half 10 gaan de oogjes toe.
24-04-2015
Na een uitgebreid ontbijt staan we fris en fruitig weer klaar als Ali en Slava ons om 10 uur weer ophalen.
Niet ver van het hotel beginnen we vandaag aan de 2e tracking, weer eerst via grindpaden, hangend aan takken de bult op. Maar uiteindelijk valt deze toer wel mee. We lopen stroomopwaarts langs een rivier. Tegen de middag nemen we een uitgebreide lunchpauze, terwijl we worden gadegeslagen door halfwilde paarden. Slava heeft nu voor een lichtere route gekozen. De terugweg gaat ook vlot, tegen 2 uur ' s middags zijn we weer terug bij Ali, onze chauffeur. Na een autorit van 1,5 uur zijn we weer in Tashkent bij ons hotel. Douchen en chillen!!!

riet van de wassenberg

wat een leuke reis ondernemen jullie weer. Alles goed begrijp ik ook met jullie dochter en haar vriendinnen. veelplezier nog en de groeten.

Hiltje Visser

Wat een heerlijk uitgebreid verslag!Fijn, dat jullie weer samen zijn met Monique na 7 maanden.
Ja, die toestand bij de grens weet ik nog maar al te goed en die pakken met geld komen me ook nog hleder voor de geest!In welk hotel logeren jullie in Tashkent? Wij waren in een heel groot hotel(ook geregeld door Tiara).
Samarkand is echt prachtig: ik neem aan dat jullie daar ook wel komen. Wij hadden daar een heel leuk hotelletje in een achterafstraatje met heel aardig personeel.
Geniet van jullie verblijf in Oezbekistan!
Lieve groet,Hiltje